Skånska Järnvägar - museiföreningen - dess historia och ångtåget på Österlen (Brösarp-S:t Olof) -
Sveriges äldsta normalspåriga museijärnväg. Bl a berättades följande.
Anders: Museiföreningen bevarar och utvecklar museijärnvägen på Österlen
och visar en tidsperiod då man reste på träbänkar, stinsen var kung i samhället och
alla barns idol.
Sedan 1971 tuffar ångtågen fram på Sveriges vackraste järnväg mellan Brösarp och
S:t Olof på Österlen - runt Brösarps backar, längs Hanöbuktens klarblåa vatten,
de skördemogna fälten och genom de djupa skogarna. 200 års järnvägshistoria berördes,
1765 uppfanns ångmaskinen (en motor med vattenånga som drivkraft där värmeenergin omvandlas)
som satte fart på den industriella revolutionen.
Skotten James Watt(energienheten Watt) vidareutvecklade den.
Loket Stockton sattes i bruk 1825. Det finns kvar och kördes på sträckan Darlington-Stockton
utanför Liverpool. Svensken John Ericsson var inblandad.
Handritad karta över södra stambanan Malmö- Nässjö, Malmö - Lund och Göteborg Jonsered,
som togs i bruk 1856, visas. "Dummare än tåget" syftar på prins August (son till Oscar I),
som inte ansågs som särskilt begåvad. Ångpannan blev varm efter 6-12 timmar.
1915 elektrifierades Malmbanan och 1925 sträckan Stockholm-Göteborg. Ånglok användes
fram till 1972/73 för snöröjning. 120 fanns kvar fram till 1990-talet då de exporterades.
Gert: Lokstall finns i Brösarp och Vd Berg, Skånska Cement AB, donerade lok som använts
i Kalkbrottet i Malmö. Vändskiva finns i Brösarp och man letar efter en till S:t Olof.
Handomlagda växlar gäller och semafor-stopp används. 1971 lägger SJ ner persontrafiken.
20 år senare köps järnvägen för 800000 kr av föreningen, som är helt ideell.
En exposé över verksamheten visas. Stenkol från Polen används idag.
Man vill visa tidsandan, även om biljetter köps via nätet idag.
Dock får barn Edmundska biljetter=liten styv pappbiljett på plats.
Idag körs brandbevakning bakom tåget. Underhåll görs av föreningens medlemmar.
Konduktör är tågets befälhavare/chef och har blått band i mössan.
Stins (stationsinspektor= tågklarerare) har rött band i mössan. Därutöver finns lokföraren
som kör och håller uppsikt framåt samt eldaren.
Kungligt besök 1983 och senare av kronprinsessan Viktoria har gjorts (bilder visas).
Vid Vitaby kyrka görs stopp och vigslar kan ordnas på perrongen.
Ett 20-tal filminspelningar har skett med/på tåget.
Det har hänt att stopp fått göras för att ta bort kor på spåret.
Föreningen (500 medlemmar med 50 aktiva) äger banan till Gärsnäs och restaurangvagn finns.
Tidtabeller
delades
ut ö
ver
tå
gtrafiken
i å
r,
som
gå
r
sommartid
och
vissa
helger (
www.angtaget.se).
Vi försågs också med Medlemsskrift nr 24/2024, som visar föreningens verksamhet.
Torsdag 5/6 är det presidentskifte och sista mötet för denna termin. Höstterminen börjar torsdagen 21/8.
Hälsningar
Christina
President
Lund S:t Knut Rotaryklubb